woensdag 30 oktober 2013

Istanbul

Vrijdag 18 oktober zijn we vertrokken naar Istanbul. Jip, Puck, Lisette en ik zaten om half11 's ochtends in een Turkisch Airways vliegtuig met video en telefoon om binnen het vliegtuig met elkaar te kunnen bellen, op weg naar Istanbul. Een stad met 17 miljoen inwoners en hele mooie bezienswaardigheden. Om 17:00 zijn we aangekomen bij ons hotel nadat we vanaf het vliegveld met de metro onze eerste ervaringen met Turkije, de Turken, een miljoenenstad. Het laatste stukje hebben we gelopen, vanaf het metrostation naar het hotel. Het was even zoeken maar we hebben het gevonden, hotel Fides. Klein maar fijne schone bedden en vlakbij de blauwe moskee dus wat kunnen we ons nog meer wensen. Vrijdag avond hebben we gegeten bij Camille, niet echt bijzonder en ook nog vrij duur bleek later deze week....de avond hebben we afgesloten met onze eerste waterpijp, een nargile met appelsmaak....mmmm we hebben het best goed met z'n viertjes

Zaterdagochtend werden we al om een uur of 6 gewekt door de Imam die door zijn luidsprekers het ochtendgebed opdreunde...erg leuk. Vandaag hebben we de grand bazaar bezocht, de kleine blauwe moskee, de grote blauwe moskee en 's middags het Topkapi paleis. Erg mooi allemaal en indrukwekkend ook. Geborreld hebben we bij Kybele, een heel leuk hotelletje waar de hele plafond vol hangt met kleine hanglampjes, erg grappig en het pilsje, raki en de wijn smaakten prima. Na het avondeten (turkse pizza en verbrande aubergine bij Doy Doy) zijn we nog door de Arasta bazaar gewandeld. Deze bazaar ligt aan het plein van de Aya Sofia en is wat rustiger dan de Grand Bazaar. Lisette heeft hier een heel mooi tapijt gezien...heel mooi. Aan het einde van deze bazaar ligt een theehuis/terras en daar zijn we neer geploft. Onder het genot van een glaasje thee en maar weer een nargile (meloensmaak) hebben we ook nog genoten van een Dervisch danser.

Zondag ochtend toch nog maar eens naar het tapijt gaan kijken...nee nee zei ze nog, ik ga alleen maar kijken, niet kopen. Na wat onderhandeling en handgeklap liepen we een half uurtje later de winkel uit en had Lisette 'm toch gekocht. Ze zouden m over 2 dagen opsturen en dan zou ie weer eens 2-3 dagen later al arriveren....we zijn beniuewd...
Na deze euforie heeft Jip een hele mooie ring gezien dus die was ook snel in de pocket en vervolgens hebben we de tram gepakt naar Taksim. Helaas stopte onze tram onderaan de berg dus na een flinke klim waren we dan toch op het Taksim plein. Best wel bijzonder om op een plek te staan waar zoveel te doen geweest is. De rest van de middag hebben we de 2 km lange winkelstraat omlaag gewandeld en genoten van de winkels en de mooie architectuur links en rechts. De galata brug over gewandeld, best grappig om een brug vol vissers te zien (en te ruiken...pfff). Omdat het gisteren zo lekker was hebben we Kybele maar weer eens bezocht en dit keer hebben we mezze bij de borrel gegeten en dat heeft ons doen besluiten vanavond hier terug te komen voor het diner. Voor Jip en Puck hebben we nog schoenen gescoord en ik heb me eens klassiek laten scheren. Aparte ervaring wel. Tegen een uur of 8 zijn we dus wee naar Kybele gewandeld en hebben we genoten van een heerlijk diner. Hier komen we zeker nog terug!

Maandag om 11 uur stond een echte hamam op het programma. We hadden een tip gekregen om naar de Aya Sofia Hamam te gaan en het was een hele aparte ervaring. Een gebouw van 500 jaar oud, marmer, rust en oudheid gecombineerd met warmte, scrub, zeepsop, olie massage....heerlijk! 'S middags hebben we de grand bazaar nog eens bezocht alwaar we weer de nodige aankopen gedaan hebben (badjas Bas, vesten voor de meiden en 'kleine' Puck en armbandjes voor de jaarclub van Jip). En 's avonds weer heerlijk gegeten bij Kybele. Hasan (van Kybele) heeft ons na het eten nog wat andere goede restaurants laten zien (voor dinsdag avond en onder de voorwaarde dat we woensdag weer bij hem zouden komen lunchen). Toen we daarna bij een glaasje bier nog wat aan het kletsen waren kwam Hasan met het voorstel nog wat door te gaan in de omgeving van Taksim. Jip had hier gelijk oren naar en zij is toen met Hasan in de taxi gestapt en heeft nog een erg leuke ervaring gehad ergens in de buurt van Taksim op de vijfde etage met live blues/jazz achtige muziek. Geweldig toch!?

Dinsdag hebben we het Aya Sofia museum bezocht. Dit is echt een heel indrukwekkend gebouw, 53 meter hoge koepel, je moet het gezien hebben om te weten wat ik bedoel. 'S middags nog maar eens Taksim bezocht maar dit keer niet de hoofdstraat omlaag gewandeld maar de straatjes die eromheen lagen. Leuke kleine winkeltjes en Puck heeft hier een heel mooie gouden(?) armbandje gevonden. Simpel maar staat erg mooi. Oh ja, ik ben ook nog even languit gaan liggen op het Taksim plein...stapte in een verdwaald stuk draad en viel languit....gelukkig geen verwondingen maar hilarisch was het wel. Op de terugweg nog een moskee bezocht en via de grand bazaar terug naar hotel gewandeld. Omdat we niet door de grand bazaar zelf wilden wandelen zijn we een straatje ernaast ingelopen....hadden we dat maar niet gedaan want dit was zoń beetje de ergste ervaring...wat een vervelende verkopers, dit was wat we dachten dat het overal zou zijn...horror. Maar het moet gezegd worden, buiten dit straatje vat het in Turkije heel erg mee. Natuurlijk word je bij elk restaurantje of winkeltje gevraagd of je niet binnen wil komen maar als je aangeeft geen interesse te hebben dan is het ook ok en wordt je bedankt voor je glimlach. Niet vervelend en best wel respectvol over en weer. 'S avonds zijn we gaan eten bij Mozaik, op advies van Hasan dus. Erg lekker weer, stoofschotel van lam met pruimen en abrikoos. Lisette had kip met vijg en groente en de meiden zijn op de Italiaanse toer gegaan vanavond, penne met garnalen. Na deze heerlijk maaltijd zijn we op uitnodiging van Hasan ons afscheidsdrankje gaan drinken bij Kybele. Hasan had speciaal voor de meiden een Cosmito cocktail gemaakt (vodka, cointreau, sinasappelsap, citroensap, limonadesiroop..mmmm) en voor ons een heerlijk glas wijn. Bedankt Hasan!

Woensdag alweer de laatste dag. Het is omgevlogen maar gelukkig hebben we vandaag nog tot 16 uur voordat de taxi ons komt ophalen. Nadat de koffers gepakt zijn hebben we de tram naar de Galata brug genomen en zijn we op de boot gestapt voor een 2 uur durende tocht over de Bosporus. Dit schijnt een "moetje" te zijn als je Istanbul bezoekt maar wij waren niet echt onder de indruk. 's Middags zoals beloofd geluncht bij Kybele en toen nog genoten van het heerlijke weer tot om 16 uur de taxi voor de deur van het hotel stond.

We hebben echt een heerlijke tijd gehad in Istanbul. Alles gedaan en overal van genoten. Ik heb geprobeerd een indruk te geven van de indrukken en ervaringen en heb nog wat fotootjes toegevoegd. Ben een hele hoop dingen vergeten en de verhalen en foto's kunnen de indruk en ervaring die we hadden op geen enkele wijze verwoorden dus mijn advies is, ga erheen als je de kans krijgt...het is echt heel erg de moeite waard

En nu weer terug in de realiteit, de waan van de dag.....zoals ik in het vorige bericht al aangaf is morgen, donderdag 31 oktober, een belangrijke dag voor me. Dan weten we of de chemo aanslaat en in welke mate. Heb er goede hoop op maar merk dat het me bezig houdt, meer dan ik dacht. Dus gaan we vanmiddag nog maar even de zinnen verzetten en genieten van een saunaatje. Houd jullie natuurlijk op de hoogte van de ontwikkelingen....tot snel weer

1. Lieve bas en lieve Lisette
    Het ziet er fantastisch uit : Istanbul!!
    Wat fijn dat jullie zo'n fijne tijd gehad hebben!!
    Ik denk aan jullie vandaag en hoop dat de chemo heeeeeel goed is aangeslagen!
    liefs Esther

2. Lieve Bas en Lisette,

Ook wij waren een poos geleden in Istanbul. Dit mooie verhaal heeft dan ook een aantal gelijkenissen. Wat heerlijk dat jullie zo hebben genoten !!!
    Ik zou zeggen; Op naar de volgende reis !!!